مرگ و غم از دست دادن همسر
نوشته شده توسط : ذهن نو

مرگ و غم از دست دادن همسر یکی از سخت‌ترین تجربیاتی است که ممکن است در طول زندگی با آن روبه‌رو بشوید. در این شرایط احساس می‌کنیم تکیه‌گاه و عزیزی را از دست داده‌ایم که دیگر هرگز جای خالیش پر نمی‌شود. یا حتی ممکن است از اینکه بخواهید شاد باشید یا به زندگی ادامه دهید احساس عذاب وجدان داشته باشید. با همه این سختی‌ها دیر یا زود مجبور هستید که با این غم کنار بیایید و به زندگی بازگردید. غم از دست دادن همسر ممکن است تا مدت‌ها با شما باقی بماند یا حتی باعث افسردگی‌تان بشود. اگر احساس می‌کنید با وجود زمان زیادی که از مرگ همسر یا عشقتان می‌گذرد هنوز هم به‌اندازه روزهای اول احساس افسردگی می‌کنید بهتر است راجع به این شرایط با یک متخصص صحبت کنید. پیشنهاد می‌شود مشاوره خانواده دریافت کنید.

 

منبع : مرگ و غم از دست دادن همسر

مراحل گذر از مرگ و غم از دست دادن همسر

انکار

انکار اولین مرحله‌ای است که با آن روبه‌رو می‌شوید. در این شرایط مرگ همسرتان را باور نمی‌کنید. گاهی شاید صدای او را بشنوید یا انتظار داشته باشید با او صحبت کنید و…. . بااینکه بسیاری از افراد از این مرحله عبور می‌کنند، اما گاهی هم پیش می‌آید که بعضی‌ها در این مرحله باقی می‌مانند. از نشانه‌های ماندن در این شرایط این است که بیمار باور دارد همسرش هنوز زنده است. در چنین شرایطی بهتر است هرچه سریع‌تر با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

خشم از مرگ هسر

در این مرحله شما از خودتان به خاطر اینکه تلاشی برای زنده ماندن همسرتان نکرده‌اید، از همسری که شما را ترک کرده و حتی از خدا به دلیل گرفتن جان همسرتان احساس خشم می‌کنید.

چانه‌زنی

چانه‌زنی یکی از مراحلی است که معمولاً پیش از مرگ اتفاق می‌افتد. شما حاضرید هرکاری بکنید، هر راهی را امتحان کنید تا همسرتان زنده بماند. بسیاری از ما در این شرایط انواع قول و قرارها را با خدا می‌گذاریم. اما گاهی اوقات این مرحله تا پس از مرگ هم باقی می‌ماند. ممکن است از خدا بخواهید همسرتان را به شما برگرداند و در عوض آن چیز دیگری را بگیرد.

افسردگی ناشی از مرگ همسر

افسردگی را شاید بتوان طولانی‌ترین دوره در غم از دست دادن همسر دانست. در این شرایط شما کاملاً باور کرده‌اید که همسرتان را از دست داده‌اید و دیگر از انکار یا چانه‌زنی خبری نیست. این شرایط باعث می‌شود بیشتر و بیشتر افسرده شوید. یکی از رایج‌ترین بیماری‌های روحی پس از مرگ همسر طولانی شدن دوره سوگ است که برای آن فرد مدت طولانی دچار افسردگی می‌شود و در این شرایط باقی خواهد ماند. اگر شما یا هر یک از اطرافیانتان برای مدت طولانی در این شرایط باقی مانده یا با گذشت زمان چیزی از شدت ناراحتی او کم نشده بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید.

پذیرش

پذیرش آخرین مرحله‌ای است که در کنار آمدن با غم همسرتان با آن روبه‌رو می‌شوید. در این مرحله باور خواهید کرد که اگرچه بسیار سخت ولی باید به زندگی برگردید. به همین خاطر تلاش‌هایی را برای بهتر کردن شرایط شروع می‌کنید. پذیرش به معنای این نیست که شما مرگ همسرتان را فراموش کرده‌اید؛ به این معناست که در کنار غمی که برای از دست دادن همسرتان دارید زندگی خود را ادامه می‌دهید. در ادامه بعضی از راهکارهایی که می‌توانند در کنار آمدن با این غم به شما کمک کنند را بررسی می‌کنیم.

راه های کنار آمدن با مرگ و غم از دست دادن همسر

واقعیت را قبول کنید

همان‌طور که گفتیم “پذیرش” زمانی است که واقعیت مرگ همسر را قبول کرده‌اید. هرچقدر سریع‌تر خود را به این باور برسانید سریع‌تر هم می‌توانید زندگی جدید خود را شروع کنید. به همین خاطر بهترین راهکار این است که به خودتان کمک کنید واقعیت را بپذیرید. هر وقت احساس می‌کنید دچار غم یا خشم شده‌اید به خودتان بگویید واقعیت همان چیزی است که اتفاق افتاده و راهی برای جنگیدن با آن وجود ندارد.

برای مرگ همسر تان به خود سخت نگیرید

غم از دست دادن همسر یکی از تلخ‌ترین تجربیاتی است که در زندگی شما پیش خواهد آمد. به همین دلیل سعی کنید شرایط روحی خود را درک کنید. اینکه ناراحت باشید و تا مدتی نتوانید به شرایط سابق زندگی برگردید بسیار طبیعی است. پس سعی کنید با خودتان مهربان باشید. احساسات‌تان را درک کنید و اگر می‌خواهید سوگوار باشید یا راجع به شرایط‌تان با کسی صحبت کنید حتماً این کارها را انجام دهید. بسیاری از کسانی که فکر می‌کنند باید بدون توجه به احساسات‌شان خیلی سریع زندگی را شروع کنند در آینده دچار مشکلات جدی خواهند شد.

با دوستان‌تان ارتباط برقرار کنید

خانواده و دوستان بهترین محیط ارتباطی و حمایتی برای ما هستند. بهتر است تا زمانی که کاملاً با این غم کنار بیایید ارتباطتان را با آن‌ها حفظ کنید. صحبت کردن با دوستان، کمک گرفتن از آن‌ها و حتی بودن در کنارشان می‌تواند حال شما را بهتر کنند. سعی کنید در این ایام تا جایی که می‌توانید از تنهایی دوری کنید و ارتباط خود را با اعضای خانواده و دوستان بیشتر کنید.

انرژی روانی خود را افزایش دهید

هرکدام از ما با کارهای خاصی انرژی می‌گیریم. مطالعه، پیاده‌روی، سفر یا هر برنامه دیگری که فکر می‌کنید حال شما را خوب می‌کند در برنامه روزانه قرار دهید. به خاطر داشته باشید کنار آمدن با مرگ همسر انرژی روانی بسیاری لازم دارد. اگر به دنبال راهی نباشید که انرژی خود را افزایش دهید دیر یا زود شرایط روحی‌تان رو به بدتر شدن می‌گذارد.

توقف افکار منفی درباره مرگ همسر

وقتی افکار منفی مربوط به مرگ همسرتان شروع می‌شود خیلی سریع آن‌ها را متوقف کنید. افکار منفی درست مثل بازی دومینو هستند. وقتی آن را شروع می‌کنید هر فکر منفی به ترتیب فکر بعد از خودش را هم راه می‌اندازد. اگر این شرایط را ادامه بدهید حالتان به‌سرعت بد می‌شود و در افکار منفی غرق خواهید شد. به همین خاطر بهتر است به‌محض شروع این افکار حواستان را پرت کنید. یا خیلی محکم و قاطعانه به خودتان بگویید الان زمان فکر کردن به این مسائل نیست.

برنامه‌ریزی برای طول روز

بیکار بودن بیشتر از هر چیزی باعث می‌شود شما یاد افکار منفی بیفتید که قرار نیست به آن‌ها فکر کنید. به همین خاطر تا جایی که می‌توانید برای طول روز خود برنامه‌های مختلف داشته باشید. همان‌طور که گفتیم در کنار برنامه‌های کاری که برای طول روز خود دارید بهتر است زمان‌هایی هم برای تفریح در نظر بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند تا کمتر درگیر افکار منفی باشید.

فعالیت بدنی داشته باشید

ورزش کردن و فعالیت بدنی یکی از بهترین راهکارها برای مبارزه با افسردگی و ناراحتی است. به همین دلیل بهتر است در طول روز زمانی را به ورزش کردن اختصاص بدهید. این کار باعث می‌شود جریان خون و دریافت اکسیژن در بدن شما بیشتر شود و درنتیجه به شادابی روحی‌تان کمک خواهد کرد.

برای آینده برنامه‌ریزی کنید

زمانی را با خودتان خلوت کنید و به این سؤال پاسخ دهید که قرار است زندگی شما پس از بحرانی که پشت سر گذاشته‌اید چه شرایطی داشته باشد؟ واقعیت این است که از اینجا به بعد زندگی‌تان را باید بدون همسرتان ادامه بدهید. این شرایط چه تغییراتی در زندگی شما ایجاد می‌کند؟ بهتر است برای این تغییرات برنامه‌ریزی کنید و با آمادگی به سراغ آن‌ها بروید. در این صورت کمتر دچار مشکلات مختلف می‌شوید.

چه زمانی به خاطر مرگ همسر به روانشناس مراجعه کنیم؟

غم از دست دادن همسر یکی از تجربه‌هایی است که فشار روانی بسیاری را به همراه دارد. هرچقدر رابطه شما با همسرتان گرم‌تر بوده و یا مدت بیشتری ادامه داشته است شما فشار روحی بیشتری را احساس خواهید کرد. تمامی این شرایط طبیعی هستند و نباید نگران آن باشید. روانشناسان معتقدند این شرایط بین 6 ماه تا یک سال ادامه پیدا می‌کند. اما انتظار داریم به‌مرورزمان از شدت آن کاسته شود. به همین خاطر اگر علی‌رغم زمانی که می‌گذرد هنوز هم به‌اندازه روز اول درگیر غم مرگ همسرتان هستید؛ و یا بااینکه بیش از یک سال از مرگ همسرتان گذشته هنوز با این شرایط کنار نیامده‌اید بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید.

 این شرایط می‌تواند دلیلی برای افسردگی پس از سوگ باشد. اما به‌غیراز افسردگی شما در شرایط دیگری هم می‌توانید از یک روانشناس کمک بگیرید. ازجمله این شرایط این است که چطور می‌توانید سلامت روان خود و اطرافیانتان را حفظ کنید و از خانواده خود در برابر مشکلاتی که پیش‌آمده دفاع کنید. به هر صورت با توجه به مشکلاتی که مرگ همسر به دنبال دارد بهتر است مشاوره با یک متخصص را در برنامه خود قرار دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چطور می‌توانم با مرگ همسرم کنار بیایم؟

سعی کنید واقعیت را بپذیرید. تا جای ممکن افکار منفی را کنار بگذارید و با دوستان و اطرافیان ارتباط برقرار کنید.

پس از مرگ همسر در چه شرایطی باید به یک روانشناس مراجعه کرد؟

اگر احساس غم و ناراحتی برای مدت طولانی در شما باقی مانده و یا گذشت زمان باعث کم شدن شدت ناراحتی نمی‌شود بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.





:: برچسب‌ها: مرگ و غم از دست دادن همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 194
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: